Andrea Deckers lichaamsgerichte therapie   Lees HIER mijn meest recente BLOG over therapie

Lichaamsgerichte therapie is een manier om met psychische of psychosomatische klachten om te gaan. Een vorm van psychotherapie, maar dan met minder praten, meer voelen, ervaren en aandacht voor het contact tussen client en therapeut.

Lichaamsgerichte therapie geeft inzicht door ervaring in het lichaam en is daarom voor mensen effectiever dan alleen erover praten. We oefenen, gebruiken je omgeving, je lichaam en het contact tussen jou en mij. Veel veer dan alleen begrijpen met je hoofd dus. De gewaarwordingen in je lichaam worden tot wegwijzers. De resultaten van dat onderzoek zijn door jezelf ont-dekt en bieden zeer ware informatie over wat voor jou werkt. Heel geschikt voor bij psychosomatische klachten. Mensen die erg mentaal zijn ingesteld of die piekeren, hebben vaak enorm veel baat bij deze benadering.

Om te weten of Lichaamsgerichte therapie iets voor je is, kun je komen voor een kennismakingsgesprek. Daarin kun je me leren kennen, geef ik aan wat de mogelijkheden zijn en kun je wat meer vertellen over je vraag.

Denken is één van de functies van een deel van ons lichaam, namelijk ons zenuwstelsel, en wel dat deel dat we de hersenen noemen.
De functie van het denken is enerzijds overschat in onze samenleving. Anderzijds wordt de invloed van het denken onderschat.
Methoden als mindfulness, meditatie of NLP laten zien dat dit anders kan.

Kinderen, die nog niet zo getraind zijn in het constant nadenken, gebruiken zichtbaar constant hun lichaam om te denken. Zij gebruiken hun lichaamsbewustzijn om te voelen wat goed voor hen is. Als volwassene hebben we geleerd dit deels te negeren en hebben we geleerd om ons gedachten te vormen over keuzes. Een geavanceerde en prachtige functie van ons brein. Dit denken gaat echter in de weg zitten wanneer blijkt dat we ons lichaam teveel negeren. Dan creëren we ongewild psychosomatische klachten, depressie of burn out bijvoorbeeld.

Met  je lichaam en je bewustzijn kun je ook 'denken'.

Gewaarworden, sensen of voelen.
Het levert je heel snel verbazend heldere signalen en inzichten op.
Dit is goed te trainen.
Je traint je vermogen hervinden om op verschillende manieren tegelijk waar te nemen. Het vermogen daartoe is bij iedereen aangeboren. Op belangrijke momenten ben je er altijd mee in contact.
Als je aan iemands sterfbed staat, of als je bent aangenomen voor je droombaan of als je het handje van een baby'tje pakt, zijn er tegelijkertijd sensaties, emoties en gedachten, als éen totaalbeleving.
Dit vermogen kun je hervinden en verder ontwikkelen.
Breder waarnemen, met de zintuigen, het denken en het 'bewustzijn', is een geschenk en een bevrijding.
Een handvat dat bij voor- en tegenspoed ingezet kan worden.

Voorbeelden van lichaamstaal

Als je schrikt, dan houd je je adem vast.
Als je bang bent, doe je dat ook. Ook kan het zijn dat je wegkijkt of juist focust met je blik, je ogen openspert.
Dit gebeurt als er plotseling een auto op je afkomt, maar ook als je plots een glas laat vallen of onverwacht slecht nieuws krijgt.
Ben je tevreden, dan verruimt en verdiept zich de ademhaling.
Het lichaam is vaak sneller dan de geest: je stapt een warm bad in en zucht: en realiseert je daarna pas dat dat is omdat je ontspande.
Van geluk of van "een kwartje dat valt" veren we op, vaak letterlijk.
Boosheid kan in het lichaam te merken zijn door spanning in de kaken, samengetrokken spieren: klaar voor een aanval.
Teleurstelling, moeheid of verdriet maakt dat we stoppen met activiteiten en ons soms terugtrekken. Heel gezond. Tenzij het 'te groot' wordt of te vaak voorkomt.
Ook als een persoon niets doet met boosheid, treden toch duidelijke stressreacties in het lichaam op. Deze kunnen klachten veroorzaken. Of verwarring. Of ze leiden tot een kort lontje.

Door rustig en met zorg jouw lichaamstaal te volgen, komen we er achter wat er voor jou niet klopt, èn wat er werkt.

In mijn BLOG licht ik regelmatig principes van psychotherapie, lichaamsgericht werken en massage toe aan de hand van dagelijkse thema's.

Neuroaffectieve Psychologie: emoties en ons brein

Er wordt de laatste decennia veel onderzoek gedaan naar de werking van het brein en het effect daarvan op trauma en ons dagelijks functioneren.
Ik volg trainingen voor psychologen en therapeuten van de Deense trainers en onderzoekers Marianne Bentzen en Susan Hart,  koplopers in de ontwikkeling van de (lichaamsgerichte) psychotherapie.

We hebben verschillende gebiedjes in ons brein, waarmee we verschillende dingen 'kunnen'.

Veel mensen gaan ervan uit dat het brein er is om mee te denken.
Maar breinonderzoeken - het meten van activiteit in de verschillende delen van de hersenen - heeft duidelijk gemaakt dat het brein niet alleen actief is bij denken, maar ook bij alle non-verbale processen die je maar kunt voorstellen. Voelen van emoties, motorische activiteiten, of bijvoorbeeld je status in een groep.
Je blijkt via lichaamstaal snel naar oorzaken en oplossingen te kunnen. 
Iets dat in hulpverlening natuurlijk al eeuwen wordt toegepast, bijvoorbeeld in lichaamswerk, maar dat nu meer wetenschappelijke basis krijgt.

In een sessie wordt op drie niveaus gewerkt

Fysiek
Beweging, adem, geluid, gewaarwordingen in het lichaam
Emotioneel
In contact komen met de gevoelens van het moment
Mentaal
Verwoorden wat er gebeurt, overtuigingen en meta-posities, in perspectief plaatsen.

Tijdens de sessies groeit het inzicht in hoe dingen bij je werken. Hoe je functioneert. Welke dingen specifiek bij jou zo werken en waarom.
Je leert denken door te voelen. Voelen door met aandacht bij signalen te zijn.
Daarbij blijken  mindfulness lichaamsbewustzijn en Boeddhistische waarden als “in de wereld maar niet ervan”, naadloos aan te sluiten op de wetten van het brein.

Filmen van sessies

Andrea Deckers lichaamsgerichte therapie sessies filmen

Als je het aankan en wil, werk ik met video-opnames. Het maken en samen terug kijken van video-opnames van stukjes van een sessie kan een krachtig instrument zijn. Het geeft je een blik op jezelf van buitenaf. In de neuroaffectieve psychologie noemen we het proces dat je daarmee kan stimuleren mentalisatie. Je wordt steeds beter in staat jezelf van buitenaf te zien en de ander van binnenuit te voelen. Hoofd en hart, gedachten en mededogen werken samen. Je keuzes worden wijzer. Je blik relativerender.

 

Klachten waarbij lichaamsgerichte therapie werkt

  • Verlies, rouwverwerking
  • Terugkerende problemen in sociale en intieme relaties
  • Stemmings- en angstklachten
  • Persoonlijkheidsproblematiek
  • Hechtings- en identiteitsproblemen
  • ADHD / ADD
  • (Mogelijk) psychosomatische klachten. Bijv. Slaapproblemen, rugpijn, nekpijn, andere spanningspijnen, chronische vermoeidheid.
  • Traumagerelateerde klachten
  • Balansthema’s (zoals bijvoorbeeld balans werk - gezin of jezelf–werk, eetpatroon & lyfestyle, inspanning-ontspanning)
  • Communicatiethema’s (groepsdynamiek, autonomie en hiërarchie, relatie met werkgever/ -nemer)
  • De levensfase waarin je zit

In het algemeen is de lichaamsgerichte aanpak goed als je de behoefte hebt om je lichaam te betrekken bij het vinden van oplossingen.
Door lichaamsgerichte psychotherapie te kiezen, geef je je lichaam de gelegenheid meer te spreken. Mijn ervaring en overtuiging is dat dit een veel completere aanpak is van een probleem dat als psychologisch of mentaal wordt beschouwd, maar dat duidelijke echo's heeft in het lichaam of zelfs in het lichaam begínt

Lichaamsgerichte therapie bij depressie

Gebruikte technieken

Onderstaande lijst geeft een idee van de gebruikte enkele belangrijke technieken

  • Neuro-affectieve psychotherapie: het zenuwstelsel als uitgangspunt - toepassing en theorie
  • Hechtingsstijl onderzoek
  • Training van lichaamsbewustzijn
  • Bio-energetische oefeningen
  • Yoga
  • Stretchings
  • Mindfulness en meditatie
  • Gestalttechnieken
  • Ademtechnieken
  • Psychodrama
  • Massage: Postural Integration (diepe bindweefselmassage)
  • (Familie-)opstellingen
  • NLP
  • Transactionele analyse
  • Filmen en terugkijken van sessie-fragmenten
  • Spelen: leren van nieuwe dingen begint bij nieuwsgierigheid en spelen. Ik heb het spelen hoog in het vaandel staan.

 

Ervaringen van cliënten

"Na een bijzondere massage besloot ik bij Andrea in therapie te gaan om m’n hart beter te kunnen openen en dichter bij mezelf te komen.
Wat me aanspreekt is haar directe manier van werken in het ‘hier en nu’. Steeds voelen wat zich aandient in m’n lichaam, daarnaar luisteren en erkennen wat zich aandient zonder  te oordelen.
Ik vind de weg niet makkelijk, maar de moeite waard. Mezelf niet in de steek laten door de signalen te negeren. Bij Andrea kan ik dit steeds opnieuw oefenen om het daarna in het dagelijks leven met vallen en opstaan in de praktijk te brengen.
Ik ervaar Andrea als geduldig en liefdevol met veel kennis en daarnaast ook  met ervaringsdeskundigheid.
Gerda."

###

"Beter slapen! gelukt
Overdag meer rustmomenten: gelukt
Minder gestressed / evemwichtiger zijn: gelukt
Voor mezelf herkennen wanneer ik tussendoor op de rem moet trappen om beter te kunnen slapen: gelukt
Tips en truuks om me beter te kunnen ontspannen overdag (los van: op een parkeerplaats in de auto gaan slapen): gelukt
Meer intrinsieke eigenwaarde/vertrouwen in de toekomst: gelukt

Bijzonder om mee te maken en erg frappant om te zien dat een lichaam je zoveel kan vertellen en dat dit ‘vertellen’ vervolgens weer binnen 10 minuten aanleiding is voor diepgaande analyses, inzichten en soms tranen.

De gesprekken gaven erg veel inzicht, had de behoefte om alles in me op te nemen en te onthouden. Waardevol dus.

K uit Meppel"

###

"Ik was op zoek naar een goede therapeut. Daarbij ging ik op mijn gevoel af. Andrea straalt liefde en compassie uit. Ze is rustig en als ik afdwaal brengt zij mij weer terug bij mijzelf. Het lukte me bij Andrea om mij meer te openen.
Ze is betrouwbaar en professioneel. De therapie heeft mij geleerd anders naar mijzelf te kijken. En naar situaties hoe je het ook anders kan doen.
Na een tijd intensiever te hebben gewerkt, kom ik nu minder vaak omdat het veel beter gaat. Maar ik wil nog doorleren, onder andere over hoe ik met mijn HSP kan omgaan.
Bij Andrea ervaar ik dat ik goed ben zoals ik ben. Vanuit liefde te leven en te denken. Wat mooi dat ik dat weet en steeds beter kan!

Dankjewel Andrea. 
Heleen"

###

"Ik wilde met mezelf aan de slag zijn en mezelf een goede basis geven zodat ik niet zo snel uit balans ben. Zodat ik zelf stevig sta en niet hoef te leunen op anderen. Leren loslaten
Ik heb de lichaamsgerichte kant van de therapie als heel prettig ervaren. Je komt steeds weer bij je lichaam terug en je kunt zoveel ervaren, waar je je eerst niet bewust van bent. Het sterkst kwam dat door toen ik met een oefening veel onrust, onbalans en stress had en door letterlijk het steuntje in de rug van de muur te voelen werd ik rustiger en kwam ik weer tot mezelf.
De gesprekken daarbij waren heel goed! Er is een groot wederzijds vertrouwen, respect en waardering. Andrea heeft de hele sessie oprechte aandacht voor mij. Ziet mij. 
De structuur vond ik heel prettig en dat ik dat deel helemaal los kon laten. Alles was goed. Maar Andrea wees me vriendelijk, opbouwend op mijn reacties waar ik aan wil werken. Bijvoorbeeld het teveel zeggen als de ander het al begrijpt.

Ik ben zo blij ben dat ik van jóu heb mogen leren leren en dat ik helemaal mijzelf kon zijn en dat dat helemaal goed was en dat je achter mij stond en me wees op waar ik in aan het groeien ben en dat het logisch is dat het soms niet lukt. 
Ik merk dat ik rustiger ben geworden. En bewust van hoe het zit met mij en de processen in mij. Ik heb geleerd dat anderen vaak op een ander level zitten dan ik en om de ander te bereiken je moet ‘levelen’ voordat je echt contact kunt maken. De verbinding met anderen is heel belangrijk voor mij. De lemniscaat!

Ik heb geleerd dat dat ook met zich meebrengt dat er heel veel van de ander bij mij binnen komt. En dan is het zaak dat ik hier niet teveel door beïnvloed wordt. Ik heb geleerd hoe ons zenuwstelsel in relatie tot emoties werkt aan de hand van ‘The Neuroaffective Picturebook’. Zo kan ik wat er gebeurt plaatsen en merkt ik ook wat helpt.  

Het is apart om na een traject van 8 sessies te stoppen, maar het is ook goed om in mijn leven mee te nemen wat ik op deze veilige, rustige en vertrouwde plek heb geleerd. En er aan terug te denken. Dus de sessies stoppen, maar mijn leven en met mezelf om leren gaan niet. Ik heb het gevoel dat ik juist net ben begonnen en dat ik soms dat gevoel van ‘ooooh zo zit het’ heb ervaren. 

Ik heb zeker voldoende gereedschap om mee verder te gaan. En ik heb je contactgegevens en ik weet waar je woont. 
KT uit Meppel"

###

Andrea Deckers review Joke
Joke

###